حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

باید ها و نباید های خرید اینترنتی و بادی شاپی

امروزه با توجه به مشغله افراد و پیشرفت تکنولوژی خرید اینترنتی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است . خریدی که می تواند با درایت و هوشمندی کاربر ، خریدی موفق و دلنشین باشد .

از آنجا که در گذشته و به واسطه خرید حضوری طرفین معامله ضمن مشاهده یکدیگر و همچنین مشاهده کالا ، نسبت به اصالت کالا اطمینان داشتند و همچنین جز محالات بود که فرد یا افرادی ضمن مراجعه به یک فروشگاه و پول دادن کالایی دریافت نکنند یا کالای معیوب و بی اصالت دریافت کنند ، یکی از دغدغه های مهم خرید اینترنتی عدم دریافت کالا و یا دریافت کالای معیوب و بی اصالت می باشد .

فروشگاه اینترنتی خونه چین ، به منظور اینکه مشتریان این اطمینان را داشته باشند تا با خریدی که انجام میدهند کالای با اصالت و سالم دریافت میکنند نسبت به اخذ مجوز های لازم و همچنین معیارهای فروش اینترنتی نموده است که ذیلا به توضیح آنها می پردازیم :

خرید از فروشگاه اینترنتی مجاز و از شبکه های اجتماعی ممنوع !

در ابتدا بیایید به بررسی مفهوم شبکه های اجتماعی بپردازیم : شبکه اجتماعی شبکه ای است که کاربران در آن با یکدیگر مستندات تصویری ( عکس ، فیلم و … ) را به اشتراک میگذارند و بعضا با یکدیگر گفتگو نیز می کنند . اما در این بین اصناف تجاری نیز در شبکه های اجتماعی عضویت دارند و بنا بر تعریف بالا ، در شبکه های اجتماعی تعریفی برای فروش کالا صورت نگرفته است .

در برخی موارد صفحاتی را در اینستاگرام و یا تلگرام مشاهده می کنید که به خود لقب آنلاین شاپ داده و شما می بایست با آنها گفتگو کنید و سپس وجه را به حساب آنها واریز کنید ! در اینجا می بینید که لقب آنلاین شاپ مناسب این صفحات نیست و بیشتر خرید از این صفحات مانند خرید از آگهی های سایت هایی مثل دیوار و … است . در این حالت شما برای خرید می بایست ابتدا با فروشنده چک کنید که آیا کالا موجود است ؟ قیمت چقدر است ؟ هزینه ارسال چقدر است ؟ چه زمانی ارسال می شود ؟ و بسیاری از این قبیل سوالات که اگر خوش شانس باشید فروشنده پیام شما را زود بخواند و به شما پاسخ دهد !

اما در تعریف خرید اینترنتی باید توجه داشته باشید به خریدی اینترنتی گفته می شود که :

۱.قیمت کالا مشخص باشد .

۲.موجودی کالا مشخص باشد .

۳.خرید از ابتدا تا انتها بدون دخالت عامل انسانی و فروشنده باشد و شما بتوانید به راحتی با استفاده از کارت بانکی خودتان از صفر تا صد خرید را در هر ساعت شبانه روز انجام دهید .

پس با توجه به موارد بالا خرید از شبکه های اجتماعی که با عنوان آنلاین شاپ بسیار زیاد هستند به هیچ عنوان لقب خرید اینترنتی نمی گیرد و بیشتر شبیه یک گفتگو می باشد !

از کجا بفهمیم فروشنده ای که از آن خرید میکنیم معتبر است ؟‌

همانطور که در بالا اشاره شد ، خرید از شبکه های اجتماعی صحیح نیست و علاوه بر توضیحات ذکر شده با بررسی اعتبار فروشنده که ذیلا به آن می پردازیم خواهید دید که خرید از شبکه های اجتماعی چه مخاطراتی را به دنبال خواهد داشت .

از آنجا که در خرید های اینترنتی حضور فیزیکی فروشنده و خریدار مطرح نمی باشد و این دو یکدیگر را مشاهده نمیکنند ، جلب اعتماد فروشگاه بسیار اهمیت دارد .

در تمام دنیا فروشگاه هایی که به فروش اینترنتی می پردازند می بایست مجوز های لازمه و  همچنین اعتبار لازمه را داشته باشند .

در ایران نهاد رسیدگی به عملکرد فروشگاه های اینترنتی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می باشد که صاحب فروشگاه اینترنتی با ارایه درخواست به این مرکز و بررسی آنها نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت می کند .

به منظور اخذ نماد اعتماد الکترونیکی ، فروشگاه اینترنتی می بایست ثبت شده باشد ، آدرس فیزیکی داشته باشد ، تلفن تماس داشته باشد و فرد حتی سابقه سو پیشینه نداشته باشد .

پس از اینکه صاحب فروشگاه درخواست اخذ نماد را به مرکز می دهد ، مرکز ضمن بررسی اسناد هویتی و شغلی به بررسی عملکرد وب سایت چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ امنیتی می پردازد و در صورت تایید ، نماد اعتماد صادر می شود و مسیول فروشگاه اینترنتی می بایست آن را در جایی از وب سایت که توسط همگان قابل رویت باشد قرار دهد . نماد اعتماد الکترونیکی از تاریخ صدور به مدت یک سال اعتبار دارد و در هر سال می بایست تمدید گردد .

لیست مواردی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی علاوه بر صلاحیت فردی بررسی می شود تا نماد اعتماد صادر گردد :

۱ الزامات عمومی وب سایت کسب و کار های اینترنتی (ارزیابی بارگذاری وب سایت و عدم آزمایشی بودن سایت مورد نظر)
۲ قانون مندی کسب و کار اینترنتی
۳ پیش بینی زبان فارسی در تمامی صفحات (در وب سایت‏های چندزبانه)
۴ در صورت هدایت بازدیدکنندگان به وب‌سایت های دیگر، صفحه‌ی مربوطه در پنجره‌ی جدید نمایش داده شود.
۵ عدم استفاده از pop up
۶ تطابق اطلاعات صاحب امتیاز نماد با اطلاعات مندرج در سایت (تطابق شخصیت (حقیقی/حقوقی) متقاضی نماد با اطلاعات مندرج در سایت مورد نظر)
۷ درج آدرس پستی در بخش «تماس با ما» وب سایت کسب و کار (آدرس ثبت شده در وب سایت عینا مطابق با آدرس درج شده در اطلاعات کسب و کار اینترنتی در فرم حاضر باشد.)
۸ درج تلفن تماس در بخش «تماس با ما» وب سایت کسب و کار (تلفن ثابت ثبت شده در وب سایت عینا مطابق با شماره درج شده در اطلاعات کسب و کار اینترنتی در فرم حاضر باشد.)
۹ درج اطلاعات صاحب امتیاز نماد و توضیحات کامل و شفاف درباره خدمت و کالایی که در سایت ارائه می گردد. در بخش «درباره ما»
۱۰ درج قوانین و مقررات سایت در بخش «قوانین و مقررات»
۱۱ درج لینک ثبت شکایات در سایت (دریافت شکایات می تواند حضوری و یا سیستمی باشد)
۱۲ مالکیت دامنه (متقاضي حقيقي امتياز دامنه به نام شخص متقاضي نماد و متقاضي حقوقي، به نام شركت و يا يكي از اعضاي هيئت مديره آن ثبت شده باشد. منظور اطلاعات صاحب دامنه است كه در Whois درج شده است.)
۱۳ امکان ثبت سفارش به صورت آنلاین در وب سایت
۱۴ درج قیمت کالا/خدمت در وب سایت
۱۵ درج تمامی هزینه‌هایی که برای خرید کالا/خدمت برعهده‌ی مشتری خواهد بود، در فرآیند سفارش‏گذاری در سبد کالا یا پیش فاکتور (مانند قیمت کالا یا خدمت ، هزینه تماس، هزینه حمل، هزینه بسته‌بندی)
۱۶ تولید پیش فاکتور یا نمایش سبد خرید

لازم به ذکر است با هماهنگی هایی که توسط پلیس فتا و همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صورت گرفته است بانکها به هیچ وب سایتی درگاه پرداخت نمیدهند مگر اینکه نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشند .

با توجه به اینکه لازمه یک فروشگاه اینترنتی مجهز بودن به درگاه پرداخت است ، پس از اینکه صاحب فروشگاه درخواست نماد اعتماد را می دهد و آن را کسب می کند با بانک مکاتبه می کند تا درگاه به فروشگاه اختصاص یابد . در این مرحله نیز بانک وب سایت را بررسی نموده و ضمن بررسی مجدد اطلاعات هویتی صاحب فروشگاه و بررسی سوابق مالی ( عدم دارا بودن چک برگشتی و وام معوقه ) نسبت به ارایه درگاه اقدام می نماید .

همچنین دقت داشته باشید صرف اینکه کسب و کاری دارای وب سایت فروش آنلاین باشد آن کسب و کار معتبر نمی باشد مگر اینکه دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد . پس همیشه قبل از خرید از فروشگاه های اینترنتی ، با کلیک بر روی تصویر نماد الکترونیکی ( حتما کلیک کنید و به آدرس صفحه باز شده توجه کنید ) از دارا بودن نماد اعتماد ، اطمینان حاصل نمایید .

نماد اعتماد الکترونیکی به صورت یک ستاره و دو ستاره اعطا می شود که بالاترین سطح اعتماد دو ستاره می باشد .

کسب و کارهایی که نماد اعتماد الکترونیکی دریافت می نمایند ملزم به رعایت حقوق مصرف کننده و همچنین اصالت کالا و تحویل کالا می باشند . چنانچه کسب و کاری دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد و خرید شما از آن با مشکل مواجه شود می توانید با مراجعه به وب سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به آدرس enamad.ir به صورت غیر حضوری به صورت رایگان شکایت خود را ثبت کنید تا توسط این مرکز رسیدگی شود .

همانطور که مشاهده میکنید هیچ یک از این الزامات ، در خرید از صفحات اجتماعی وجود ندارد ! این بدان معنی می باشد که خرید از این صفحات قانون مند نمی باشد و عواقب خرید از آنها متوجه کاربر می باشد ! بر فرض اینکه به مشکلی با صفحه و یا کانال تلگرامی که از آن خرید کردید خورده باشید فروشنده می تواند شما را به راحتی بلاک کند و عملا شما نیز کاری از دستتان بر نمی آید ! بسیاری از گردانندگان این صفحات نه تنها آدرس مشخصی ندارند بلکه تلفن تماس نیز ندارند و در خوشبینانه ترین حالت یک خط موبایل اعتباری دارند !!! حال شما چگونه به این صفحات اعتماد میکنید ؟‌

لازم به ذکر است فروشگاه اینترنتی خونه چین مجهز به نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره می باشد و مرکز تماس خونه چین به شماره ۰۲۱۸۸۶۳۲۱۲۷ آماده پاسخگویی به شماست .

اگر سایتی نماد اعتماد الکترونیکی معتبر داشت با خیال راحت پرداخت کنم ؟

پاسخ به این سوال منفی است . داشتن نماد اعتماد الکنرونیک دلیلی بر قانون مند بودن پرداخت نیست و برای درک این مورد مثال زیر را بخوانید :

فرض میکنیم فروشگاهی دارای نماد اعتماد است ولی در هنگام پرداخت مشاهده میکنید که وب سایت بانک جهت وارد نمودن شماره کارت و رمز باز می شود و شما هم بدون توجه به آدرس در مرورگر خود اطلاعات کارت بانکی خود را وارد نمودید !

دقت کنید تمام درگاه های پرداختی بانک به نشانی shaparak.ir منتهی می شود و با عبارت https آغاز می شوند . در صورتی که این آدرس در نوار آدرس مرورگر شما نباشد وب سایت فوق به منظور کلاه برداری از اطلاعات کارت بانکی تاسیس شده است و شما با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی در دام فیشینگ افتادید .

پس در هر زمان که خواستید از سایتی خرید کنید و به صفحه بانک مراجعه کردید قبل از وارد کردن اطلاعات کارت به موارد زیر توجه کنید :

۱.آدرس صفحه پرداخت که منتهی به shaparak.ir باشد . ( به دقت مشاهده کنید و مواردی مانند shaaparak.ir تایید نمیشود . )

۲.نام پذیرنده که می بایست نام فروشگاهی باشد که از آن خرید میکنید .

با توجه به مواردی که در بالا مطرح شد خواهشمندیم در خرید های اینترنتی خود همیشه به این نکات توجه کنید و با هوشمندی و درایت تجربه خرید موفقی داشته باشید . این خرید می تواند از خرید یک کارت شارژ تا خرید خودرو باشد و در هر خریدی می بایست فروشنده الزامات لازم برای فروش اینترنتی را داشته باشد . موارد بسیاری را دیدیم که فرد در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و یا اینستاگرام خرید کرده است و مبلغ را به حساب فروشنده واریز کرده است اما کالای بی اصالت و یا معیوب تحویل گرفته است و در برخی موارد نیز اصلا کالایی تحویل نگرفته است . مواردی دیگر که کاربر با عدم توجه به صفجه پرداخت عملا مشخصات کارت بانکی خود را در اختیار کلاهبرداران گذاشته و حساب وی را خالی نمودند .

اما پاسخ به برخی سوالات شما :

چرا در اینستاگرامتان رسید های پستی را قرار نمیدهید ؟

پاسخ به این سوال واضح است . قرار دادن کد پیگیری پست در شبکه های مجازی مختص فروشنده هایی می باشد که الزامات لازم بزای فروش اینترنتی را ندارند و با این روش علاوه بر اینکه سعی می کنند اعتماد کاربران را جلب کنند ، زحمت ارسال کد پیگیری را به صورت بک به یک به کاربران را نیز متحمل نمی شوند . در این حالت خریدار می بایست در یک استوری ۳۰ ثانیه ای نام خود را بیابد و کد را یادداشت کند !

تمام کاربرانی که از سایت خونه چین خرید کرده باشند همواره دیده اند که کد پیگیری آنها توسط پیامک اطلاع رسانی شده است و این کد در سفارش آنها نیز قرار دارد . این بدان معنی است که حتی اگر تلفن همراه شما خاموش نیز باشد و کد پیگیری را دریافت نکرده باشید می توانید با مراجعه به بخش پیگیری سفارش ، کد رهگیری پست را مشاهده کنید .

چرا مانند سایت های دیگر هنگام انتخاب ارسال توسط پیک موتور سوار ، نمیتوانیم بازه ساعت تحویل را انتخاب کنیم ؟

ما همواره باور داریم زمان ارزشمند ترین دارایی هر فردی است و نمی توانیم انتظار داشته باشیم تا فردی در یک بازه زمانی ۶ ساعته ( مانند از ساعت ۹ صبح تا ۱ بعد از ظهر ) منتظر دریافت کالا باشد . به همین منظور قبل از ارسال کالا پرسنل حمل با مشتری تماس میگیرند و ساعت مطلوب را هماهنگ میکنند و همان ساعت سفارش تحویل داده می شود . سفارش های زیادی بوده است که خریدار منزل نبوده و یا حتی آدرس را عوض کرده است و بسته را در آدرس جدید و ساعت مطلوب تحویل گرفته است .

چرا امکان خرید حضوری برای محصولات مهیا نمی باشد ؟

برای خرید حضوری می بایست یک فروشگاه فیزیکی تجهیز شود و فروشندگانی در آن به کار مشغول شوند . از طرفی محصولات بادی شاپ همانطور که میدانید اکثرا مصرف درمانی دارند و با یک بار تست و در لحظه نتیجه حاصل نمی شود . از این رو و با توجه به اینکه همواره قیمت تمام شده کالا که به دست خریدار نهایی می رسد برای ما مهم است و با ایجاد یک فروشگاه فیزیکی مجبور به سرشکن نمودن هزینه های فروشگاه فیزیکی بر روی کالاها هستیم ، امکان خرید حضوری مهیا نمی باشد .

چرا کالاهای شما از نمایندگی های آسیایی مانند ترکیه و دبی خریداری می شوند در حالی که مشاهده می کنیم بعضی از فروشندگان محصولات بادی شاپ را از کانادا و آمریکا وارد میکنند ؟

محصولات بادی شاپ ، ساخت کشور انگلستان می باشد و به تمام کشور ها صادر می شوند . اخیرا موجی در شبکه های اجتماعی دیده شده که فروشنده ادعا می کند کالا ساخت آمریکا و یا کانادا می باشد ولی در آخر می بینید که کالایی که از ترکیه و یا دبی وارد شده است تنها فرقی که با کالایی که ادعا می شود خرید آمریکا یا کاناداست دارد یک لیبل روش مصرف به زبان ترکی – عربی است که اگر آن را بکنید شما کالا را انگار از آمریکا خریدید !

این روش که در آن فروشنده با کندن یک لیبل کوچک که تنها ۳۰ ثانیه زمان بر است باعث می شود تا شما کالا را به قیمتی گزاف خریداری کنید . اگر بخواهیم مثال بزنیم شما در هر جای ایران خودروی پژو را از نمایندگی بخرید ، هیچ فرقی با یکدیگر ندارد و محصولات بادی شاپ نیز از هر نمایندگی کشوری خرید شوند هیچ فرقی با یکدیگر ندارند .

تیمهای عملیاتی تشکیل دهنده شما به چه بخش هایی نقسیم می شود ؟

تیم فنی : وظیفه ی این تیم پشتیبانی و مدیریت وب سایت از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری می باشد .

تیم دیتا : این تیم به وارد کردن اطلاعات در سایت و شبکه های مجازی می پردازد و همچنین قیمت ها را کنترل می نماید .

تیم شبکه های احتماعی : متشکل از ۳ ادمین که در تمامی ساعات شبانه روز پاسخگوی کاربران هستند .

مشاور : که دوره دیده بادی شاپ می باشد و با یک بار گفتگو با ایشان به این مهم دست می یابید .

اپراتورها : که به تماس های تلفنی و چت با کاربران در سایت می پردازند .

لجستیک : که مسیول ارسال کالا به مشتری می باشند .

چرا قیمت کالاها مدام در حال تغییر است ؟

نیاز مشتریان به محصولات بادی شاپ همواره یکی دیگر از مواردی است که ما به آن توجه داریم . محصولات بادی شاپ از آنجا که اکثرا مصرف درمانی دارند و افراد به آنها نیاز دارند می بایست همیشه در انبار ما موجود باشد و خرید اولیه کالا با درصد های تخفیف مختلف صورت میگیرد . توصیه ما این است که برای خرید مقرون به صرفه هنگامی که به کالا احتیاج مبرم ندارید و میتوانید صبر کنید از پیش فروش ها استفاده کنید که ارزان ترین قیمت های بازار را به خود اختصاص میدهند .

در ماه حداقل یک بار پیش فروش ها فعال می شوند و در صفحه هر محصول در سایت نیز به وضوح به این مورد اشاره می گردد .

چرا برند محصولات آرایشی دیگر را موجود ندارید ؟

تخصص ما برند بادی شاپ می باشد و به طبع می بایست در این حوزه به فعالیت بپردازیم . همانطور که می دانید برند های بسیار زیاد آرایشی در دنیا وجود دارد و اگر ما بخواهیم برندهای دیگر را نیز کار کنیم می بایست تخصص و مهارت آن برند ها را نیز داشته باشیم تا بتوانیم پاسخگو باشیم .

حتما شما نیز تا کنون بسیاری از سایت ها و صفحات مجازی را دیده اید که برند های متنوعی دارند ، حال از خود بپرسید آیا امکان دارد فروشنده در خصوص تمامی برند ها تخصص داشته باشد یا هدفی جز فروش به هر روشی به خریدار دارد ؟

توصیه میکنیم خرید هر برندی را از فروشنده ای انجام دهید که تخصص آن را دارد و برای پی بردن به این تخصص کافی است کمی با فروشنده گفتگو کنید تا خودتان متوجه شوید .

چرا گزینه پرداخت در محل ندارید ؟

مجهز بودن یک وب سایت به گزینه پرداخت در محل بسیار هایز اهمیت است اما با توجه به تحریم ها و عدم امکان دریافت دستگاه پوز سیار توسط بانک ها امکان پرداخت در محل وجود ندارد . به محض اینکه بانک های عامل دستگاه کارت خوان سیار را مجددا به فروشندگان اعطا نمایند این امکان فراهم است که تمامی پیک های مجموعه به کارت خوان سیار مجهز باشند و گزینه پرداخت در محل نیز فعال گردد .

اینها تعدادی از سوالاتی بود که در طول روز بسیاری از شما عزیزان از ما می پرسید و ما آنها را اینجا پاسخ دادیم. البته این بدان معنی نمی باشد که سوال نپرسید و با افتخار اعلام میداریم شما می توانید همواره سوالات خودتان را از ما بپرسید و ما وظیفه خود می دانیم پاسخگو باشیم .

در پایان از شما خواهش میکنیم در خرید های اینترنتی خودتان همیشه آگاه باشید ، از سایت های جعلی و فاقد نماد اعتماد الکترونیکی خرید نکنید . در هنگام هر خرید اینترنتی و زمان وارد کردن اطلاعات کارت بانکی آدرس را در مرورگر کنترل نمایید و از خرید از صفحات اجتماعی در اینستاگرام و تلگرام پرهیز کنید . فروشنده در هر خریدی می بایست متعهد به شما باشد و در شبکه های اجتماعی این تعهد دیده نمی شود و برای خرید اینترنتی همواره توصیه های پلیس فضای تبادل اطلاعات ( فتا ) را جدی بگیرید . به همین منظور فیلم آموزشی که توسط پلیس فتا تولید شده است تا شما را با مخاطرات خرید از صفحات در شبکه های مجازی آگاه نماید را می توانید در زیر مشاهده کنید :

khoonechin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 + = 22

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
X